Delaktighet genom anställning

Ferieanställning

Att anställa ferieungdomar

Om du vill arbeta mer med barn och ungas delaktighet i din verksamhet kan det vara en god idé att undersöka vilka former som redan finns etablerade för att anställa ungdomar. Något som ofta finns är olika former av ferieanställningar. Inom projektet har Västmanlands läns museum testat två olika former av ferieanställning. Första året anställdes ungdomar under sommaren via Västerås stad (kommunala ferieanställningar) och andra året via Region Västmanlands ferieanställningar. Projektets ferieanställningar syftade till att utforska olika metoder för att öka ungdomars deltagande i museets arbete samt skapa intresse för kulturmiljö- och kulturarvsfrågor. 

Uppe på slaggstensberget i Lienshyttan.

Fördelar med ferieanställning

Ferieanställningar som en metod för att öka möjligheten för ungas delaktighet var inom vår organisation enklare att genomföra än till exempel en timanställning, eftersom det var en etablerad form för anställning av minderåriga. Det i sin tur innebar mindre administrativt arbete. Här finns tillfälle till samverkan mellan olika huvudmän ferieanställningarna ofta finansieras via särskilda medel. Själv bidrar du och din organisation med handledare som håller i feriearbetet och med en meningsfull verksamhet 

Mitt slott Ditt slott Sommarjobbare i Norberg 2023

Omfattning

Första projektåret anställdes fyra ungdomar via Västerås stads ferieprogram och andra året anställdes sex ungdomar via Region Västmanlands ferieprogram inom projektets ram. Hur många timmar ferieungdomarna arbetar skiljer sig åt men har omfattat mellan 80–100 timmar varje period.  

Aktiviteter och teman

Arbetet i ferieperioden planerades utifrån olika teman för varje vecka, exempelvis arkitektur, publika aktiviteter, viktiga platser, samhällsbyggnad eller sociala medier. Varje vecka gjordes flera olika aktiviteter som oftast ledde fram till någon större avslutning som en stadsvandring, kortare film eller podcast.  

Mentorer som stöd

Att handleda en grupp ferieungdomar tar mycket arbetstid. Inför projektets andra år fick därför två av projektgruppens ungdomar anställning som mentorer under ferieperioden, som stöttning till handledaren. Handledaren startade upp arbetet i början av dagen, fanns tillhands för avstämningar under dagen samt höll i avslutning, medan mentorerna fanns på plats med ferieungdomarna under dagarna när de lite lättare arbetsuppgifterna utfördes. Ungdomarna arbetade då heltid under fem veckor för att ha några dagar innan och några dagar efter ferieperioden för att gå igenom ferieungdomarnas schema och planering tillsammans med handledaren.  

Sidans innehåll

Fördelar

Fördel 1

Oftast är det många fler sökande än vad det finns platser. Ta chansen om det finns möjlighet att specificera att ni söker någon speciell kompetens, till exempel programmeringskunskap för att skapa virtuella miljöer digitalt, eller andra språk än svenska om tanken är att nå ut på andra språk under sommaren.

Det kostar inte verksamheten lika mycket att ha ferieungdomar som att anställa en egen ungdomsgrupp som i projektet Mitt Slott Ditt slott.

För aktiviteter riktade mot unga har det varit mycket positivt när ungdomarna varit involverade och planerat aktiviteterna från start. De publika aktiviteterna har lockat många besökare från målgruppen, vilket är något som museer ofta annars brottas med.

Det har varit positivt för museets övriga verksamheter att det finns en ungdomsgrupp tillhands att rådfråga i mindre frågor där man annars kanske inte hade gjort sig besväret att ta in en referensgrupp. Detta bidrar till att ungdomars inflytande och involvering i frågor som rör dem ökar samt att museets verksamhet riktad till unga har kunnat anpassas efter ungas intressen och behov.  

Ferieungdomarna får med sig mycket kunskap och flera olika erfarenheter att lägga tillsitt CV. 

Utmaningar

Utmaning 1

Att handleda ferieungdomar i högstadie- och gymnasieåldern kräver mycket tid och det kan vara svårt för ungdomarna att arbeta självständigt då vanan från att vara styrda i skolarbete ligger djupt rotat. Erfarenheten är därför att handledaren behöver vara mycket närvarande.

Många av ungdomarna upplevde att uppgifter där de skulle skriva, lyssna eller genomföra aktiviteter som krävde research liknade skoluppgifter. Detta minskade deras intresse för att genomföra arbetsuppgifterna. Försök därför variera sättet att berätta om, presentera eller genomföra de olika aktiviteterna.

Tips och råd

Tips 1

Ett tips är att anställa tidigare års deltagare som mentorer. Under projektets andra år med ferieungdomar anställdes två av projektets ungdomar som mentorer för ferieungdomar. Detta upplägg underlättade väldigt mycket och upplevdes som mycket givande för ferieungdomarna. 

Tips 2

Ser över vilka dokument som ferieungdomarna fått skriva på vid starten av sin anställning hos ansvarig arbetsgivare. Kanske behöver ni komplettera med t.ex. egna GDPR-blanketter om ni vill kunna lägga upp material på sociala medier. 

Tips 3

Gör en riskanalys utifrån de krav som finns när det gäller arbetsmiljö för minderåriga. Nedan finns en länk till arbetsmiljöverkets föreskrifter gällande arbetsmiljö för minderåriga. Föreskrifterna innehåller regler för hur personer som inte fyllt 18 år får arbeta, och de riktar sig till arbetsgivare, uppdragsgivare, skolhuvudmän och praktikgivare som låter minderåriga utföra arbete. Föreskrifterna tar upp rutiner för introduktion, förbjudna arbetsuppgifter, regler för arbetstider i olika åldrar, krav på vårdnadshavares medgivande med mera. Föreskrifternas bilaga 1 innehåller en lista över de riskfyllda arbetsuppgifter som är förbjudna för minderåriga (samt en del undantag). 

Tips 4

Säkerställ att arbetsmiljön är säker och att det finns åtgärder på plats för att förebygga olyckor och skador. Anpassa arbetsuppgifterna så att de är säkra och lämpliga för unga. Se till att de är informerade om arbetsmiljökrav och risker. 

Tips 5

Förstå att unga medarbetare kan ha specifika sociala behov och stöd. Skapa en öppen och stödjande arbetsmiljö där de kan ställa frågor och uttrycka sina behov. 

Tips 6

Att ge ungdomarna meningsfulla och autentiska arbetsuppgifter är något att tänka på vid planeringen av arbetet. De unga som har deltagit i projektet har visat att de är mest intresserade av att arbeta med riktiga uppdrag som kommer att användas snarare än att vara involverade i något som liknar en skolmiljö. 

Tips 7

Ha en flexibel tidsplan så att vissa moment kan förkortas eller förlängas beroende på deltagarnas engagemang och intresse och ge varje uppgift tid för spontana samtal och reflektion. Avsluta förslagsvis varje vecka med ett utvärderande moment.  

Tips 8

Viktigt att komma ihåg vid anställning av unga är att alla som arbetar med barn har Anmälningsplikt enligt SOL 14 kap 1§. Det innebär att om en vuxen misstänker att ett barn av någon anledning far illa har en skyldighet att genast göra en orosanmälan till Socialtjänsten i kommunen där barnet bor. 

Vad säger våra ungdomar?

Jag tycker att feriepraktiken har varit jättebra. Den har varit en perfekt blandning av lärorik och arbete. Det har inte gått en dag utan att man lärt sig något nytt.

Roligast med feriepraktiken var det kreativa och friheten att göra vad man vill och skapa själv. Sedan tyckte jag också om Norbergsturen. Där lärde jag mig mycket om Västmanland. Även olika aktiviteter ute var kul. Typ arkitekturbingo, Vallbyturen eller Pridevandringen.

Feriepraktiken har varit trygg, givande, lärorik och kul.

Nyttiga dokument att ladda ned

Föreskrifter gällande arbetsmiljö för minderåriga

Var den här metodbeskrivningen hjälpsam för dig?

Tack för ditt bidrag till Älskade Västmanland! ♥