Film om samhällsbyggnadsprocesser
Informationsfilm för och med unga
En metod som ungdomarna i projektet ville testa var att skapa en informationsfilm om samhällsbyggnadsprocesser baserad på ungas perspektiv. Ungdomsgruppen intervjuade och filmade unga för att samla in material till filmen. Frågorna handlade om betydelsefulla platser i Västerås, favoritbyggnader i staden, och om de intervjuade visste hur de kunde agera om en byggnad de uppskattar skulle hotas. I filmen kompletterades de insamlade svaren med historik om de aktuella platserna samt med information om hur man som medborgare kan påverka i samhällsbyggnadsprocessen.
Genomförande
Filmen planerades, spelades in och klipptes självständigt av två av projektets ungdomar.
Bilder och filmer med människor räknas som personuppgifter i EU:s dataskyddsförordning (GDPR). När man vill behandla personuppgifter i sin verksamhet måste man följa GDPR. Inför inspelningen togs därför en samtyckesblankett fram med hjälp av museets personal Blanketten informerade om hur museet hade tänkt publicera och använda det insamlade materialet och skulle fyllas i av deltagarna innan filminspelningen.
Den ursprungliga tanken var att intervjua ungdomar på stan men det visade sig vara svårt att hitta personer som ville vara med på film, så istället intervjuades vänner, släkt och ungdomar med ferieanställning på Västmanlands läns museum. En lärdom från försöken att intervjua unga på stan var dock att många gärna svarade på frågor om de slapp bli filmade, så det var en effektiv metod för att samla in muntliga svar.
Manus om de valda platserna skrevs av ungdomarna utifrån information på hemsidan kulturarvvastmanland.se
Film
Fördelar
Fördel 1
Intervjuer på stan var en bra metod för att samla in ungas åsikter, många var intresserade av att svara på frågor och veta mer om projektet.
Fördel 2
Genom att intervjua ungdomar om deras syn på Västerås skapas uppmärksamhet kring lokala platser och byggnader som kanske annars inte skulle uppmärksammas av den yngre målgruppen.
Fördel 3
Vid utvärdering av filmen med en ungdomsgrupp i åldrarna 16–19 år framgick att många tyckte att den var informativ och intressant. De tyckte att det var kul att det var många ungdomar med i filmen och att den var gjord av ungdomar. De flesta angav att den ökade deras intresse för Västerås historia och att de lärde sig mycket nytt. Merparten tyckte att det var tydligt hur man ska agera om en byggnad är hotad samt att filmen var bra anpassad för åldrarna 13–18 år.
Fördel 4
För ungdomarna som producerade filmen gav det många lärdomar då att allt från research till inspelning utfördes självständigt. Att ungdomarna själva får komma på idén och styra den från start till slut stärker självförtroendet och ger dem viktiga erfarenheter.
Utmaningar
Utmaning 1
Många var negativa till att bli filmade.
Utmaning 2
Samtyckesblanketten verkade skrämma bort många deltagare.
Utmaning 3
Fler var positiva till att prata när intervjuarna inte hade jobbtröjor på sig, så en slutsats är att tröjor med loggor som ger associationer till försäljare skrämmer bort deltagare.
Tips och råd
Tips 1
Ta inför intervjuerna fram en samtyckesblankett gällande hur ni tänkt publicera och använda materialet, så deltagarna vet vad de tackar ja till.
Tips 2
Intervjua unga på olika platser som skolor, fritidsgårdar och offentliga platser för att säkerställa en bredare representation och öka chanserna att fler ungdomar deltar.
Tips 3
Ta gärna in professionell fotograf och klippare om det finns tid och budget. Men tänkt i så fall på att det är viktigt att låta ungdomarna vara styrande i produktionen och delaktiga i alla delar såsom regi- och klipparbete.
Tips 4
Om tid och budget finns ta även gärna in experthjälp med t.ex. hur manuset kan bearbetas pedagogiskt samt med faktagranskning, men ungdomarnas idéer ska vara styrande.
Tips 5
Låt ungdomar planera och styra inspelningen. Att ungdomar är med och styr manus och upplägg från start skapar bättre förutsättningar för att filmen ska kännas relevant och intressant för andra ungdomar. Samtidigt stärker det de arrangerande ungdomarnas självförtroende och ger dem viktiga erfarenheter.
Tips 6
Formulera frågorna på ett sätt som öppnar för personliga berättelser eller åsikter, vilket kan göra intervjuerna mer engagerande både för deltagarna och tittarna.