Kommunikation och dialog om kulturmiljö

Film om kulturmiljöbegreppet

Bakgrund

Inom projektet har flera metoder testats för dialog kring kulturmiljöprogram. Dalarnas museums valde under sitt första år att testa en metod där en digital enkät skickades ut till Borlänge kommuns högstadie- och gymnasieskolor. Syftet var att utveckla en enkel och effektiv metod som dels krävde en rimlig insats, dels nådde ut till många ungdomar, samtidigt som de insamlade svaren lätt skulle kunna göras tillgängliga för potentiella användare bland kommunens tjänstemän. Enkäten innehöll frågor om vilka platser i kommunen som är betydelsefulla för ungdomarna och svaren ska i framtiden ingå i Borlänge kommuns GIS-baserade kulturmiljöprogram. 

Filmproduktion

Till enkäten producerade en 4 min lång introduktionsfilm där syftet var att ge eleverna en bakgrund till vad kulturmiljöer är utifrån några kulturmiljöer i Borlänge. Film bedömdes vara ett effektivt medium för att ge stöd och förståelse samt skapa förutsättningar för engagemang inför att eleverna skulle svara på enkätfrågorna. 

Filmen producerades av personal vid Dalarnas museum. En bebyggelseantikvarie stod för manus och var berättare i filmen.  

Innehållsförteckning

Film

Fördelar

Fördel 1

Film är ett snabbt och effektivt sätt att få ut information när man inte själv har möjlighet att närvara. En digital film kan delas och ses när som helst, vilket gör den tillgänglig för en bredare publik och möjliggör individuell inlärning i egen takt. 

När filmen väl har producerats kan den användas flera gånger utan ytterligare resurser, vilket gör den kostnadseffektiv på lång sikt. 

Filmen har i efterhand utvärderats av en fristående ungdomsgrupp i åldrarna 17–19 år och de angav att de tyckte den var informativ och lärorik. Tre av fem svarade att den ökade deras intresse för kulturmiljöer och kulturhistoria. På frågan om de lärde sig vad en kulturmiljö är svarade två av fem att de gjorde det medan resterande var mer tveksamma. De tyckte att filmen passar målgruppen 13–18 år samt att de tror att det är en bra metod för att få unga intresserade av kulturmiljöfrågor.  

Utmaningar

Utmaning 1

Filmproduktion kräver resurser.

Vid utvärdering med den fristående ungdomsgruppen trodde några att den troligen passade äldre ungdomar bättre då den innehöll mycket fakta som gjorde att det var lätt att tappa intresset.

Film är en passiv form av lärande. Eleverna kan behöva mer interaktivt innehåll för att fullt ut engagera sig och reflektera över det de har lärt sig.

En kort film har begränsad kapacitet att förmedla komplex information, vilket kan leda till att viktiga nyanser och detaljer utelämnas.

För mycket information på kort tid kan överväldiga tittarna och begränsa deras förståelse.

Tips och råd

Tips 1

Ta höjd för att filmproduktion kräver en del resurser och planering. För att producera 4 minuters film krävdes det ca fyra dagar med manusskrivning, filmning och redigering för två personer. I det här fallet hade Dalarnas museum egen filmproducent.

Tips 2

Involvera om möjligt ungdomar i produktionen från start.

Tips 3

Tänk på att hålla filmen relativt kort för att inte tappa publikens intresse, speciellt när målgruppen är ungdomar. Filmerna som producerats inom projektet är kring 4 min långa.

Tips 4

För mycket information på kort tid kan överväldiga tittarna och begränsa deras förståelse. Det krävs därför noggrann bearbetning av manuset för att prioritera de mest centrala budskapen.

Tips 5

Baserat på utvärderingen med den fristående ungdomsgruppen kan det vara bra att tänka på att lätta upp filmer med bakgrundsmusik och ljudeffekter, gärna ha flera personer som berättar för att få en variation samt att förtydliga svåra begrepp med faktarutor eller repetition.

Var den här metodbeskrivningen hjälpsam för dig?

Tack för ditt bidrag till Älskade Västmanland! ♥