Sociala medier på 1800-talet
Ett nytänkande sätt att berätta historia
Som en del av feriearbetet under projektets första år fick ferieungdomarna i uppgift att skapa korta klipp inspirerade av sociala medier men förlagda till en historisk kontext. Ungdomarna utgick från Instagram och YouTube och inspirerades av influencers, komiker och trendande klipp för att göra egna kortare filmklipp. Syftet var att på ett lättillgängligt och engagerande sätt förmedla historia till ungdomar.
Historisk research och självständigt arbete
Informationen i klippen skulle vara kopplad till platser, saker eller händelser som genom historien påverkat eller varit en del av ungdomars liv. Ferieungdomarna arbetade självständigt med att göra research i museets utställningar, publikationer och arkiv. De skrev själva manus, valde kostym och plats samt spelade in och klippte kortfilmerna. Flera av filmerna spelades in på Vallby friluftsmuseum i Västerås, vilket bidrog till att skapa trovärdiga klipp samtidigt som det var ett kul sätt för ungdomarna att lära sig mer om husen och miljöerna på friluftsmuseet. Längden på ljudklippen anpassades för att passa på plattformarna Instagram och YouTube med målgruppen ungdomar. Ungdomarnas handledare fanns tillgänglig för att stötta i arbetet.
Filmklipp och ljud
Fördelar
Fördel 1
Ett lättsamt sätt att ta till sig ny kunskap om ungdomars historia, både för de ungdomar som gör filmklippen och för de som ser dem. Genom att låta ungdomar skapa innehåll själva blir lärandet mer aktivt vilket kan bidra till att de minns det de lärt sig bättre.
Fördel 2
Fokus på händelser och platser som genom historien varit relevanta för ungdomar kan vara ett bra sätt att fånga ungas intresse.
Fördel 3
Korta, snabba klipp på sociala medier är ett format som både ungdomar och vuxna lätt kan ta till sig. Filmerna kan även nå utanför museets besökare och skapa ett bredare intresse för lokal historia.
Fördel 4
Relativt enkelt att genomföra om man har tillgång till smartphone, inspelningsmikrofon och dator med programvara för att klippa film.
Utmaningar
Utmaning 1
Tidskrävande med informationsinsamling, faktagranskning, inspelning, klippning, mm.
Utmaning 2
Det kan vara svårt att förmedla komplexa skeenden och nyanser i korta klipp, vilket kan resultera i förenklade eller missvisande budskap.
Utmaning 3
Trots användning av populära plattformar kan det vara en utmaning att nå den tänkta målgruppen.
Tips och råd
Tips 1
Om tid och resurser finns, hjälp gärna till med till exempel pedagogisk bearbetning av manus, faktagranskning, inspelning och klippning. Tänk på att ungdomarnas idéer dock ska vara styrande.
Tips 2
Om ni ska spela in utomhus, kontrollera vilka tider det är minst störande moment och anpassa inspelningstiden efter detta.
Tips 3
Öva på manuset så att det låter naturligt vid inspelningen.
Tips 4
Texta gärna klippen så att de är tillgänglighetsanpassade. Är du osäker på vad mer som krävs för att tillgänglighetsanpassa finns det lokala organisationer som kan hjälpa till
Tips 5
Ha gärna korta klipp för att lyssnaren inte ska tappa fokus.