Anställd ungdomsgrupp
Bakgrund och syfte
Anställning är en formaliserad relation som ger både möjlighet till inflytande i en organisation och lön till individen. Projektet Mitt slott Ditt slott handlade om att utveckla metoder och stärka strukturer som ger barn och unga inflytande i samhällsbyggnadsfrågor. Eftersom projektet riktade sig till gymnasieungdomar och skolbarn i åldrarna 13 – 18 år så var en metod vi provade just att anställa ungdomar från målgruppen.
Det övergripande målet i projektet var att arbeta med reell delaktighet och låta ungas åsikter och beslut ha en verklig påverkan (se även: Barn och ungas möjlighet till påverkan). En viktig följd av det var att ungdomar skulle vara delaktiga i att styra projektets inriktning och utveckla dess metoder. Att unga var involverade från start var av särskilt stor vikt då projektet syftade till att utveckla metoder som upplevs som intressanta och relevanta för just barn och unga.
Motivationen för att inkludera unga i museets verksamhet handlar inte bara om att öka målgruppens reella inflytande, utan också om att ge dem meningsfulla och autentiska arbetsuppgifter. De unga som har deltagit i projektet har visat att de är mest intresserade av att arbeta med riktiga uppdrag snarare än att vara involverade i något som liknar en skolmiljö. Det har varit en ömsesidig fördel eftersom museet har dragit nytta av deras engagemang och fräscha perspektiv.
Ett projekt med utgångspunkt i barnkonventionen
Projektet tar sitt avstamp i barnkonventionen med huvudfokus på artikel 12 och 3:
Artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter
Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad.
Artikel 3 i FN:s konvention om barnets rättigheter
Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.
Anställning som verktyg för delaktighet
Ungdomarna var mellan 15–18 år när de anställdes. De anställdes med titeln kulturmiljövårdsassistenter och deras roll var att tillsammans med projektledaren leda projektet och utforska olika metoder för att öka ungas delaktighet och intresse för kulturmiljö- och kulturarvsfrågor.
Ungdomarna involverades genom anställning och inte genom ideellt arbeteför att de skulle ha goda förutsättningar att sätta sig in i frågorna och för att arbetet i möjligaste mån skulle ske på samma villkor som för museets övriga personal.
Upplägget för anställningen har varit att ungdomarna träffas 4 timmar en kväll i veckan. Om det funnits behov i mer arbetsintensiva perioder har de även arbetat en heldag under helgen.
Styrgruppens sammansättning
Styrgruppen bestod av de tre styrgruppsmedlemmarna från ungdomsgruppen, länsmuseichef Jennie Andersson Schaeffer, kulturchef för Region Västmanland Lena Karlström och representant från Dalarnas museum. I styrgruppen vägde ungdomarnas röst tyngre om det i någon omröstning stod lika mellan ungdomarna och de vuxna.
Referensgrupp
Som stöd för projektet upprättades en referensgrupp med representanter från Riksantikvarieämbetet, Länsstyrelsen i Västmanland, RF-SISU Västmanland, FUB Västmanland, RBU Västmanland, Dalarnas museum, Norbergs kommuns kultur- och fritidschef och Region Västmanlands barnrättsstrateg.
Referensgruppen har varit en viktig framgångsfaktor då medlemmarna hjälpt till att sprida projektet och skapa möjligheter för projektets deltagande på konferenser och andra spridningsevent. Referensgruppens representanter har även varit värdefulla för projektets inriktning och utveckling genom att bidra med sina respektive expertkompetenser. Gruppen har träffats två gånger årligen samt stöttat vid behov inom sina respektive områden. För stöttning gällande tillgänglighet har det varit mycket värdefullt att organisationerna FUB och RBU ingått i gruppen.
Fördelar
Fördel 1
Att ha en anställd ungdomsgrupp som ses kontinuerligt skapar goda förutsättningar för att låta unga vara delaktiga i och vara och med och styra projektet och utveckla dess metoder.
Fördel 2
Anställningen av ungdomar har haft en betydande inverkan på museets verksamhet, och en av de mest märkbara effekterna har varit vitaliseringen av museets arbete. Genom att engagera unga människor har vi sett en ökad energi och ny kreativitet som har injicerats i våra publika verksamheter och inom gruppen som jobbar med kulturmiljövård till viss del. Det har gett oss möjlighet att se på våra sätta att jobba ur nya perspektiv och modernisera våra tillvägagångssätt. Museet har strävat efter att ungdomarna ska vara en integrerad del av vårt team och känna sig välkomna och uppmuntrade att dela sina idéer och perspektiv. Detta har inte bara gynnat dem utan har även berikat hela museets arbete.
Fördel 3
Att gruppens medlemmar anställs istället för att arbeta ideellt ger många fördelar. Det skapar ett engagemang och ansvar, det ger dem förutsättningar att sätta sig in i frågorna och det skapar en kontinuitet i gruppen som är svår att uppnå med ideellt arbete.
Fördel 4
För publik verksamhet med kulturmiljöfokus riktad mot unga har det varit mycket positivt att ungdomar är involverade och planerar aktiviteterna från start. Ungdomsgruppen har planerat flera publika aktiviteter med kulturhistorisk koppling som lockat många besökare och lyckats med att vara intressanta och relevanta för målgruppen. Detta är något som museer ofta brottas med och en lärdom att ta med sig.
Fördel 5
Det har varit positivt för museets övriga verksamheter att det finns en ungdomsgrupp tillhands att rådfråga i mindre frågor där man annars kanske inte hade gjort sig besväret att ta in en referensgrupp. Detta bidrar till att ungdomars inflytande och involvering i frågor som rör dem ökar samt att museets verksamhet riktad till unga har kunnat anpassas efter ungas intressen och behov.
Fördel 6
En av projektets ungdomar fick rollen som ungdomsrepresentant på kulturmiljövårdsenhetens återkommande möten, något som var positivt då representanten kunde bidra med barn och ungas perspektiv genom representation samt göra kulturmiljövårdsenheten medveten om att hela tiden ha barn- och ungdomsperspektivet i åtanke i planeringen.
Fördel 7
Utifrån ungdomarnas perspektiv har anställningen upplevts som en bra start på karriären samt en erfarenhet som ger mycket användbar kunskap inom projektledning, arbetsplatsers organisation, kulturmiljövårdens arbete m.m. De har tyckt att det varit ett kul arbete med mycket variation och de upplever att deras arbete har varit betydelsefullt och lärorikt. De upplever även att de varit med och förändrat arbetsplatsen och de anställdas syn på ungdomars kompetens.
Utmaningar
Utmaning 1
En svårighet som Västmanlands läns museum stötte på var att det inom verksamheten inte fanns någon vana av att anställa minderåriga genom timanställning. Inom Region Västmanlands organisation som museet är en del av fanns en intern riktlinje som förhindrade anställning av unga under 18 år så länge det inte skedde inom en ferieanställning. Tillsammans med regionens HR-avdelning behövde därför en annan lösning tas fram, vilket till slut landade i att ungdomarna arvoderas efter varje arbetstillfälle. Ett administrativt arbete som tog mycket tid i anspråk.
Utmaning 2
Det har krävts tid och tålamod att integrera de unga medarbetarna i vårt team och låta dem anpassa sig till museets kultur och arbetsmetoder. Det har också varit viktigt att involvera facket i denna process för att säkerställa att anställningen av unga inte går emot några etablerade arbetsprinciper och att de behandlas rättvist.
Utmaning 3
Viktigt att tänka på när man anställer minderåriga är att arbetet inte ska gå emot skolplikten och att arbetet inte går ut över studier och läxor. Detta kan innebära vissa svårigheter med att hitta tider då alla ungdomar har möjlighet att träffas samtidigt samt att träffarna behöver ske på kvällar eller helger.
Utmaning 4
Det har varit svårt att hitta tider för möten där ungdomar och vuxna ska mötas, t.ex. referens -och styrgruppsmöten, då ungdomarna går i skolan under normala arbetstider. Därför behövde dessa möten oftast ske på sen eftermiddag direkt efter skolslut utan större chans för återhämtning.
Utmaning 5
Att leda en ungdomsgrupp varje vecka samt det administrativa arbetet kopplat till anställningarna kräver mycket tid. Se till att ta höjd för detta i projektledartjänsten.
Utmaning 6
Under introduktionen behövde flera tyngre ämnen gås igenom, t.ex. arbetsmiljöfrågor, vad en styrgrupp är, vad en projektledare gör, vad kulturmiljöenhetens arbetsuppgifter är etc. Dessa moment upplevdes av ungdomarna som att skoldagen bara fortsatte och därför lades det mycket tid på att försöka få dessa uppgifter att bli roligare och mer varierade.
Tips och råd
Tips 1
Ser över hur de interna riktlinjerna ser ut angående anställning av minderåriga i din organisation. Är det möjligt att timanställa personer under 18 år? Är det inte det, skulle det gå att arvodera ungdomarna istället?
Tips 2
Gör en riskanalys utifrån de krav som finns när det gäller arbetsmiljö för minderåriga. Bland länkarna nedan finns en länk till arbetsmiljöverkets föreskrifter gällande arbetsmiljö för minderåriga. Föreskrifterna innehåller regler för hur personer som inte fyllt 18 år får arbeta, och de riktar sig till arbetsgivare, uppdragsgivare, skolhuvudmän och praktikgivare som låter minderåriga utföra arbete. Föreskrifterna tar upp rutiner för introduktion, förbjudna arbetsuppgifter, regler för arbetstider i olika åldrar, krav på vårdnadshavares medgivande med mera. Föreskrifternas bilaga 1 innehåller en lista över de riskfyllda arbetsuppgifter som är förbjudna för minderåriga (samt en del undantag).
Tips 3
Se till att de anställda har nödvändig utbildning, förstår sina rättigheter och arbetsuppgifter samt har rätt kompetens och stöd för att utföra dem. Gör ett mindre introduktionsprogram som följer upp riskanalysen och som innehåller exempelvis information om barnkonventionen, om arbetsmiljö- och arbetsrättigheter på arbetsplatsen, om vad ett projekt är och hur det fungerar, om vad en styrgrupp gör, vad kulturmiljö och kulturhistoriskt värde är etc.
Tips 4
Säkerställ att arbetsmiljön är säker och att det finns åtgärder på plats för att förebygga olyckor och skador. Anpassa arbetsuppgifterna så att de är säkra och lämpliga för unga. Se till att de är informerade om arbetsmiljökrav och risker.
Tips 5
Unga anställda har lika arbetsrättigheter som vuxna. Se till att de förstår sina rättigheter, inklusive lönevillkor, arbetstider och skydd mot diskriminering.
Tips 6
Se till att arbetstiderna inte går emot skolplikten, och erbjud möjligheter för studier och läxor om det är nödvändigt.
Tips 7
Kommunicera med föräldrar eller vårdnadshavare om arbetsvillkor och tider för att säkerställa att de är medvetna om sina barns anställning och kan ge sitt samtycke om det behövs.
Tips 8
Förstå att unga medarbetare kan ha specifika sociala behov och stöd. Skapa en öppen och stödjande arbetsmiljö där de kan ställa frågor och uttrycka sina behov.
Tips 9
Uppmuntra utbildning och utveckling. Erbjud möjligheter för unga anställda att lära sig och utvecklas inom museiverksamheten. Detta kan inkludera att planera aktiviteter, workshops eller timanställning inom ordinarie verksamhet.
Tips 10
Lägg tid på att få ungdomarna att känna sig välkomna och som en del av den ordinarie verksamheten i så hög utsträckning som möjligt. För oss innebar detta bland annat att de fick egna nycklar till museet och kunde röra sig fritt i lokalerna, att de uppmuntrades att använda kontorets fikarum och att det fanns ett stående mötesrum bokat för de återkommande veckoträffarna.
Tips 11
Försök ha ett öppet klimat där ungdomarna kan lyfta sitt mående på ett enkelt sett. För oss gjordes detta genom att vi genomförde in-och ut-checkning vid varje träff. Dessa kan användas för att fånga upp mående genom frågor som t.ex. ”Checka in som en blomma som beskriver hur din dag har varit idag”. Om en ungdom checkar in som en vissen tulpan kan kanske arbetet anpassas, genom att inte lägga de jobbigaste arbetsuppgifterna direkt utan låta ungdomen landa lite efter skolan, och vid utcheckning kanske hen checkar ut som en solros.
Tips 12
Anpassa kommunikationen – Ta hänsyn till unga medarbetares kommunikationspreferenser och försök använda kanaler och språk som är mer tillgängliga för dem. Mail fungerar bra för vuxna men kanske är det snapchat, som ungdomarna föredrar.
Tips 13
Att ge ungdomarna meningsfulla och autentiska arbetsuppgifter är något att tänka på vid planeringen av arbetet. De unga som har deltagit i projektet har visat att de är mest intresserade av att arbeta med riktiga uppdrag snarare än att vara involverade i något som liknar en skolmiljö.
Tips 14
Tänk på att ha mycket tid för projektledning så att du hinner planera bra inför ungdomsträffarna – då kan ni arbeta effektivt och komma framåt. Se även till att ta höjd för det administrativa arbetet som hör till att anställa en ungdomsgrupp.
Tips 15
Viktigt att komma ihåg vid anställning av unga är att alla som arbetar med barn har Anmälningsplikt enligt SOL 14 kap 1§. Det innebär att om en vuxen misstänker att ett barn av någon anledning far illa har en skyldighet att genast göra en orosanmälan till Socialtjänsten i kommunen där barnet bor.
Vad säger våra ungdomar?
Jag tycker det har varit riktigt kul, spännande och lärorikt att vara en del av projektet. Varje träff har varit annorlunda med många aktiviteter och uppgifter. Jag har lärt mig mycket om viktiga ämnen som gäller de uppgifter som vi har jobbat med så länge.
Noor
Jag känner att jag har utvecklats och lärt mig mycket om vad det innebär att ha ett jobb.
Vanessa
Det här jobbet har gett mig en annan bild vad det innebär att arbeta på museum. Det är inte så mossigt som jag trodde utan mer kreativt.
Ida
Genom den här anställningen har jag fått lära mig om ett annat typ av arbete än de mina föräldrar har som arbetar som brandman och ambulansförare - den här typen av arbete är mer fritt.
Lilly
Jag har lärt mig hur jag själv tycker om att jobba, jag trivs med att jobba i projektform där det händer något nytt hela tiden.
Alice
Lär dig mer om barnkonventionen
- För vuxna Konventionstexten – Barnombudsmannen
- För barn och unga Mina rättigheter Åldersväljaren – Mina rättigheter (minarattigheter.se)