Kommunikation och dialog om kulturmiljö

Film som intro till kulturmiljöprogram

Bakgrund

Inom projektet har flera metoder testats för dialog kring kulturmiljöprogram. Dalarnas museum testade inledningsvis en metod där en digital enkät skickades ut till Borlänge kommuns högstadie- och gymnasieskolor. Året därpå utvecklades metoden och den digitala enkäten användes istället i samband med skolbesök i gymnasieklasser i Borlänge. Ett syfte var att utvärdera skillnaden på enkätsvaren när eleverna fått en grundligare inblick i kulturmiljöämnet utifrån lektioner, stadsvandringar och reflekterande uppgifter. 

Inför skolbesöken producerades en kort introduktionsfilm till Borlänges kulturmiljöprogram. Filmen skulle visas under besöken för att ytterligare fördjupa elevernas kunskap om Borlänges bebyggelse- och kulturhistoria och fokuserade på fyra tidsepoker; bondesamhället, industrisamhället, modernismen och postmodernismen. Filmen producerades av Dalarnas museum i nära samarbete med Västmanlands läns museums ungdomsgrupp för att få in ungdomars synpunkter och perspektiv i produktionen.  

Filmproduktion

Idén om en film som introduktion till kulturmiljöprogrammet kom från Dalarnas museum och Borlänge kommun men ungdomarna från Västmanlands läns museum var med i produktionen från start. Byggnadsantikvarien på Dalarnas museum stod för faktakunskaperna och valde ut fyra byggnader i Borlänge kommun. Bebyggelseantikvarien tog fram ett utkast på manus som därefter omarbetades av ungdomarna som bland annat valde att lägga till en skådespelad scen för varje tidsepok. Ungdomarna skrev själva dialogen och spelade rollerna i filmen. Viktigt för ungdomsgruppen var att det skulle finnas ett tydligt engagemang från berättarna och skådespelarna. När filmen var inspelad var ungdomsgruppen även involverad i klipparbetet och bidrog bland annat till att bakgrundsmusik, faktarutor och andra detaljer för att fånga tittarens uppmärksamhet lades till.  

Positiv respons från målgruppen

Filmen har i efterhand utvärderats av en fristående ungdomsgrupp. Ungdomarna föredrog filmen framför den film om kulturmiljöbegreppet som tidigare producerats av Dalarnas museum. Merparten tyckte filmen var underhållande och samtliga uppgav att den ökade deras intresse för kulturmiljö och kulturhistoria. Orsaker som framhölls var bland annat att de uppskattade energin hos programledarna och skådespelarna, att det var ungdomar som berättade och spelade rollerna i filmen, att det fanns historiska scener, samt att filmen lättats upp med bakgrundsmusik. Merparten tyckte att filmen passar för målgruppen 13–18 år samt trodde att den skulle kunna vara en fungerande metod för att öka intresset för kulturmiljö hos unga.

Innehållsförteckning

Film

Fördelar

Fördel 1

Ungdomarnas aktiva deltagande i hela processen kan göra att filmen upplevs som mer relevant och tilltalande för den unga målgruppen. Det kan i sin tur leda till ett ökat engagemang för kulturmiljöfrågor bland ungdomar, eftersom de känner att deras perspektiv värderas. Detta bekräftas av den utvärdering som utfördes med en fristående ungdomsgrupp då gruppen angav att de tyckte filmen var underhållande samt ökade deras intresse för kulturmiljöfrågor. Utvärderingen visar också att ungdomarna uppskattade att andra unga medverkade i filmen.

Baserat på projektets erfarenheter är film som medium en effektiv metod för att nå unga med ny information.

En digital film kan delas och ses när som helst, vilket gör den tillgänglig för en bredare publik och möjliggör individuell inlärning i egen takt.

Ungdomarnas tillägg av historiska scener, musik och faktarutor gör filmen mer underhållande och tilltalande. Detta ökar sannolikheten för att den ska fånga tittarnas uppmärksamhet och bibehålla deras intresse.

Att vara delaktiga i filmproduktionen från manus till klippning upplevdes som lärorikt och kul av projektets ungdomsgrupp. Det gav ökad kunskap om såväl Borlänges och Sveriges historia som om filmproduktionens alla led och den planering som följer med det.

Samarbetet mellan Dalarnas museum, Västmanlands läns museum och Borlänge kommun visar på möjligheterna att bredda och stärka kulturarvsprojekt genom samverkan.

Utmaningar

Utmaning 1

Filmproduktionens alla steg med research, manusarbete, rekvisita, inspelning och klippning är tidskrävande och att involvera ungdomar i hela produktionsprocessen ställer stora krav på tid och resurser.

Produktionen kräver resurser i form av kostym och rekvisita, inspelningsutrustning, programvara för klippning osv.

Viljan att skapa en film som upplevs som underhållande av målgruppen gör att det finns en risk att innehållet blir för ytligt och att vissa viktiga kulturhistoriska aspekter hamnar i skymundan. Se till att hålla en balans mellan utbildning och underhållning.

Film är en passiv form av lärande. Eleverna kan behöva mer interaktivt innehåll för att fullt ut engagera sig och reflektera över det de har lärt sig.

För mycket information på kort tid kan överväldiga tittarna och begränsa deras förståelse.

Tips och råd

Tips 1

Involvera ungdomar från start och låt dem vara delaktiga i hela produktionen i så stor utsträckning som möjligt. Detta skapar bättre förutsättningar för att filmen ska kännas relevant och engagerande för den målgrupp den riktar sig till. Samtidigt stärker det de involverade ungdomarnas självförtroende och ger dem viktiga erfarenheter.

Tips 2

Våga tänk utanför boxen och pröva nya grepp.

Tips 3

Fokusera på energi och underhållning. Det var viktigt för ungdomsgruppen att det skulle hända mycket i filmen och att det fanns ett tydligt engagemang från berättarna och skådespelarna. För att fånga målgruppens uppmärksamhet ville de att filmen skulle innehålla ljudeffekter, bakgrundsmusik, färgglada textrutor m.m. Det går även att fånga tittarnas uppmärksamhet genom att variera filmens stil. Blanda dokumentära inslag med dramatiserade scener, använd faktarutor, intervjuer, animationer eller humor för att göra filmen mer levande och lättare att relatera till.

Tips 4

Det är viktigt att ha någon som kan säkerställa att den historiska informationen är korrekt. Kombinera faktagranskade texter med ungdomarnas kreativitet för att hitta balansen mellan utbildning och underhållning.

Tips 5

Tänk på att hålla filmen relativt kort för att inte tappa publikens intresse, speciellt när målgruppen är unga. Filmerna som producerats inom projektet är kring 4 min långa.

Tips 6

Se till att ha en tydlig plan innan inspelningen påbörjas. Ett väl genomarbetat manus kan hjälpa till att hålla processen effektiv och minska risken för omtagningar.

Tips 7

Lägg till textning för att göra filmen tillgänglig för fler.

Var den här metodbeskrivningen hjälpsam för dig?

Tack för ditt bidrag till Älskade Västmanland! ♥