Ungdomsstyrda sociala medier
Sociala mediekonton drivna av ungdomar
För att sprida projektets aktiviteter och budskap till en bredare målgrupp skapades en Instagram-sida och ett Tiktok-konto. Kontona styrdes främst av de anställda ungdomarna som gjorde egna inlägg, videos och uppdateringar om vad som var på gång inom projektet. För att stärka barn och ungas delaktighet är det viktigt att gå bortom symboliska insatser och istället våga släppa kontrollen och skapa genuina möjligheter för ungas aktiva medverkan på alla nivåer.

Flera olika sätt att nå ut med projektet har testats genom åren. Utöver att informera om aktuella och genomförda aktiviteter har ungdomarna testat att göra lättsamma videos som informerar om till exempel arkitektur- och stilhistoria, lokala byggnadstraditioner och gatunamngivning. Du ser flera exempel nedan.
Instagramsidan nådde främst vuxna följare inom kulturarvsbranschen, men hade det funnits tid och resurser för en större insats för att nå unga följare hade klippen säkert kunnat uppskattas av målgruppen. Andra filmer som producerats inom projektet och som utvärderats av en fristående ungdomsgrupp har fått väldigt bra respons.
Tiktok-kontot hade en bra räckvidd, men enbart ett fåtal inlägg hann produceras då kontot skapades under projektets sista år.

Film
Fördelar
Fördel 1
Sociala medier har potential att vara en värdefull kanal för att nå unga. Genom att låta ungdomarna i projektet själva kontrollera sociala mediekontona skapas möjlighet till reell delaktighet i projektets utveckling och hur det kommuniceras utåt.
Fördel 2
Instagramkontot har visat sig vara en effektiv kanal för att nå vuxna följare inom kulturarvsbranschen.
Fördel 3
Att ungdomar styr vad som publiceras på kontona ökar också chansen att innehållet upplevs som relevant och intressant för unga följare.
Fördel 4
Genom att det tydligt kommuniceras att ungdomar är inkluderade i projektet och i skapandet kan projektet bygga en starkare relation med målgruppen och öka deras engagemang för projektets syfte.
Fördel 5
Genom skapandet av innehåll till sociala medier utvecklas ungdomarnas kunskaper inom kulturhistoria, kommunikation och digitalt skapande.
Utmaningar
Utmaning 1
Projektets instagramkonto nådde främst vuxna följare och en större insats hade troligen krävts för att nå en ung målgrupp.
Utmaning 2
Om ungdomarnas kunskap och utbildning inom ämnesområdet kulturmiljö är begränsad kan kvaliteten på innehållet påverkas, vilket kan påverka projektets trovärdighet eller engagemang hos målgruppen.
Tips och råd
Tips 1
Antingen väljer du att släppa kontrollen helt och låter ungdomarna styra de sociala mediekontona på egen hand, eller så bidrar du med faktagranskning för att säkerställa att innehållet blir helt korrekt.
Tips 2
Avsätt gott om tid för inläsning på kommunikationsstrategier för de aktuella sociala medieplattformarna. Ta gärna hjälp av någon med kunskaper inom området, kanske har ni tillgång till en kommunikatör på arbetsplatsen?
Tips 3
Ta fram en plan för hur ni vill kommunicera projektet och testa flera olika strategier för att nå ut.
Tips 4
Avsätt tid för en uppföljning kring vad som fungerade och varför.