Industrikväden

Utställningen Industrikväden, skapat av musikern och kompositören Torbjörn Grass, är ett musikaliskt rum, styrt av elektroniska impulser som i sin tur spelar på diverse föremål som exempelvis trälådor och metallskrot.

De 26 olika instrumenten är en slags skulpturer som är utplacerade i länsmuseets största utställningslokal Traversen. I länsmuseets lokaler fanns en gång ASEA:s gamla Mimerverkstad. Musiken i det här verket minner om en tid när här tillverkades elektriska apparater och motorer.

Vanligen visar vi utställningar där vi berättar om länets kulturhistoria eller om samtida kultur och berättelser. Industrikväden är annorlunda – ett musikaliskt rum att uppleva. Här får du som besökare en möjlighet att stanna upp, lyssna och vara del i en unik ljudvärld och du får en möjlighet till att reflektera kring det som en gång varit. Ur det nedlagda och trasiga har något nytt byggts upp.

Utställningen Industrikväden har i andra versioner tidigare visats bland annat på Verket i Avesta  och på Tekniska museet i Stockholm. Nu har Torbjörn utvecklat idén, byggt fler nya instrument och skapat ett helt nytt musikaliskt rum speciellt för Västmanlands läns museum.

Kompositionen är 17 minuter lång och upprepas efter en kort paus.

Ordet industri kommer från det latinska ordet Industria som betyder flit, företagsamhet och ivrig verksamhet. Ordet Kväden är ett fornnordiskt äldre ord för en hyllningsdikt eller sång.

Industrikväden Foto Västmanlands läns museum

Om Torbjörn Grass

Torbjörn Grass bor i Västerås och arbetar som frilansande tonsättare och musiker. Han komponerar och spelar konserter med egen musik, oftast på sina specialbyggda gitarrer. Han framträder gärna med andra artister i olika konstellationer.

Torbjörn har komponerat mycket musik för teater. Han har också komponerat opera och kammarmusik, samt skapat en gruvmässa för svenska kyrkan för att ta några exempel.

Industrikväden har kommit till tack vare Torbjörns stora intresse för att placera musik i ovanliga miljöer. Han har komponerat ett antal verk för industrimiljöer, gruvor och andra spännande platser. Ofta uppfinner han sina musikinstrument själv. Han har skapat ett antal ”musikaliska rum” där instrumenten har fått en given plats.

Ett av instrumenten är denna gammal plåt som väger 400 kg från Avesta jernverk som man gjutit och provskjutet i. Foto Västmanlands läns museum

Torbjörns tankar kring utställningen

Konsten tillför en andlig dimension och drabbar oss med upplevelser som vi inte alltid kan förstå. Museum kan innebära en plats för filosofiska samtal och det har jag tagit fasta på. Här i rummet kan man filosofera kring vad som är musik när ljuden kommer från föremål som vi inte alltid känner igen. Jag vill hitta klanger som inte bara kommer från färdiga konventionella musikinstrument och har därför skapat egna instrument som ger en ny och annorlunda dimension till lyssnandet.

Psykoanalytikern Hanna Segal skrev om hur vi människor förstör miljöer och kasserar saker som en gång varit värdefulla. Ibland tar konstnärer hand om det trasiga/förstörda och skapar ur det något nytt som ger en konstnärlig upplevelse. Det har inspirerat mig att samla på skrot/artefakter som vi har omkring oss och ge dessa en ny funktion.

Miljön där jag bor och hela Bergslagens industriella kulturarv har varit en stor inspirationskälla. Den som vill kan förstås också bara betrakta det hela som en lek med klanger som jag gillar och fascineras av!

Dela sidan med andra:

Pressbilder

En man sitter på en stol mitt i bilden. Han sträcker upp båda sina armar i luften. Framför honom står ett bord i trä. På bordet ligger en dator, en skärm, ett tangentbord och en massa sladdar. I bakgrunden ser man stora skärmar och framför dem står trälådor och olika metallobjekt.
Torbjörn Grass under arbetet med Industrikväden. Foto Lars of Sweden
Torbjörn Grass under arbetet med Industrikväden. Foto Lars of Sweden