Kulturkväll på Karlsgatan 2

Event
Välkommen till Kulturkväll på Karlsgatan 2! Vi uppmärksammar en vecka fri från våld.

Veckan är ett initiativ skapat av Unizon och MÄN och stödjs av Jämställdhetsmyndigheten, Sveriges kommuner och Regioner samt länsstyrelserna. Initiativet har varit årligen återkommande och med syftet att våld går att förebygga.

Program

Kl. 12.00-12.20 på Länsmuseet. Gertrud – ett kvinnoöde kring år 1900. Antikvarie Ingrid Eriksson berättar och visar bilder.

Kl. 12.25-13.00 på Konstmuseet. Vad händer i konstverket Tjejspyan? Vad har den lilla pojken i 1700-talsmålningen på sig?   Konstmuseet visar konstverk ur samlingen och kopplar dessa till det viktiga ämnet mäns våld mot kvinnor och idéer om kvinnokroppen.

Kl 16.30-17.00 Gertrud – arbeterska, ensamstående mamma och ett olyckligt äktenskap för över hundra år sedan.  Antikvarie Ingrid Eriksson berättar och visar bilder i Mimerbion, länsmuseet.

kl 17.15-17.45 Visning av samlingarna – Mäns våld mot kvinnor. Vi tittar på några verk ur samlingen och kopplar dessa till den angelägna samhällsfrågan mäns våld mot kvinnor. Västerås konstmuseum

kl 18.00 Föreläsning: En idrott fri från våld Föreläsning arrangerad av Länsstyrelsen i Västmanland.

Välkommen till en kväll där vi pratar om hur vi kan göra idrotten mer inkluderande och förebygga våld och kränkningar. Vad händer under kvällen?

• Föreläsning: Vad är våld inom idrotten? Dennis Nyström, Länsstyrelsen
  • Panelsamtal med Elin Cederroos från BK Rapid och Jörgen Hamberg från Västerås FightClub som har arbetat aktivt med att motverka våld utanför ringen/buren.
  • Västerås stad, RF-SISU Västmanland och Länsstyrelsen berättar vad de kan erbjuda föreningar för stöd.
  • Hedvig Lindahl delar med sig av egna erfarenheter av att möta hån, hat och hot. Hedvig Lindahl är OS- och VM-medaljör i fotboll. Elin Cederroos är dubbel världsmästare i boxning.

Målgrupp: Idrottens alla aktörer (ledare, tränare, styrelser, idrottsutövare och föräldrar)

Anmäl dig till den kostnadsfria träffen via Länsstyrelsens webbplats senast den 18 november.

>> Anmäl dig här.

Kulturkvällen är ett samarbete mellan Västmanlands läns museum och Västerås konstmuseum

Skype