Press och media

Här har vi samlat information till yrkesverksamma inom press och media. Om du ändå inte hittar vad du söker är du välkommen att kontakta oss via e-post [email protected] eller tfn 021-39 32 22. Pressbilderna är fria att använda i samband med artikel som relaterar till innehållet och Västmanlands läns museum, och med angiven fotograf/bildägare.

Pressmeddelanden

Ny utställning: Kunglig manlighet och mode - från blänkande prakt till diskret kostymmakt

28 februari 2023 - Lyxiga hermelinpälsar, siden och juveler, eller kostym, slips och uniform? Förr använde kungar sinnlig prakt för att signalera sin utvalda position. Under åren har de kläder och symboler människor i Sverige använder för att signalera både makt och manlighet förändrats. Följ med på resan från peruk till vattenkammat i utställningen på Västmanlands läns museum. Eftersom det är kungens jubileumsår tar vi också en extra titt på manlighet och mode de senaste 50 åren, under kung Carl XVI Gustafs regeringstid.

Ny utställning: Äggen är slut & Hjässan är kal

Vad gör övergångsåldern med männen och hur ser kvinnors erfarenhet av klimakteriet ut? Varför talar vi så lite om vad åldrandet gör med kroppen, kärleken, tankarna, längtan och mötet med andra människor? Västmanlands läns museum kommer under våren att visa journalisten och författaren Annica Carlsson Bergdahls tvådelade utställning om klimakteriet och övergångsåldern, Äggen är slut & Hjässan är kal.

Boksläpp av Samiska spår

Samiska spår finns i naturen, i traditionerna och i arkiven. Det har sedan en lång tid tillbaka funnits en samisk befolkning i Mellansverige, men trots att källorna är många finns lite kunskap om vilka dessa människor var och hur de levde. Varför är det så? Syftet med boken Samiska spår är att öka kännedomen om samernas historia i Dalarnas, Gävleborgs och Västmanlands län. Boken bygger på kunskap från projektet Ohtsedidh – samiska kulturyttringar i Mellansverige, som drevs av länsmuseerna i de tre länen och Stiftelsen Gaaltije under åren 2017 - 2020.

Länsmuseichef Jennie Andersson Schaeffer Foto Lasse Fredriksson
När då var nu - forntidens folk och fä Foto Lasse Fredriksson
När då var nu - medeltidens makt och människor Foto Lasse Fredriksson
När då var nu - nya tidens ordning och reda Foto Lasse Fredriksson
När då var nu - modärna tider Foto Lasse Fredriksson
När då var nu - nya tidens ordning och reda Foto Lasse Fredriksson

Svart genomskinlig bakgrund. PNG.
Färg genomskinlig bakgrund. PNG.
Vit text, genomskinlig bakgrund. PNG.
Färg, vit bakgrund. JPG.