Seder för både levande och döda

Föredrag
Kristina Jonsson, doktor i arkeologi med arbete på Jamtli (Jämtlands länsmuseum) berättar om utgrävningarna i Sura och om vad medeltida gravar kan berätta om dåtidens samhälle.

1998 brann Sura gamla kyrka ned till grunden. Kyrkan var byggd på 1600-talet, men utgrävningar i kyrkogrunden gav spännande resultat då det visade sig att kyrkan var byggd över en äldre medeltidskyrka. Utgrävningarna i Sura berättar en hel del om de som levde där på medeltiden, men också om de döda, vilka seder och föreställningar som följer med döden.

Detta föredrag är ett av sex arrangerade av Svenska kyrkan Västerås/Kyrkogårdsförvaltningen i samarbete med Västmanlands läns museum. Föredragen äger rum i samband med firandet av Hovdestalund kyrkogårds 100-årsjubileum år 2024.

Skype

Tack för ditt bidrag till Älskade Västmanland! ♥