Västmanland i skuggan av det romerska riket

Föredrag
Upptäck hur romerskt inflytande nådde även våra breddgrader och förändrade vårt sätt att leva. Följ med när arkeologen Kent Andersson avslöjar fynd från Västmanland och andra delar av Sverige som vittnar om denna fascinerande historia.

Det romerska riket dominerande den europeiska historien under mycket lång tid. Från att ha varit en av många stadsstater växte det romerska imperiet sig större och större för att till slut dominera hela Medelhavet. Även vi i norr berördes och påverkades av det romerska riket. Genom de kontakter vi hade med det romerska imperiet kom romerska föremål hit. Men det skedde även en påverkan på en mer intellektuell nivå.  Det romerske inflytandet medförde bland annat att vi lärde oss att skriva och läsa, att mäta tid på ett annat sätt och att benämna dagarna efter romerska förebilder. Andra områden där vi kan spåra romerskt inflytande är den inhemska läkekonsten. I Västmanland har flera fynd gjorts som vittnar om kontakterna med det romerska riket. Om dem och andra fynd i Sverige handlar detta föredrag om.

Föreläsare är arkeologen Kent Andersson som främst är inriktad på romersk järnålder. Andersson har som arkeolog kombinerat arbete som akademisk forskare, fältarkeolog i ledande befattning inom uppdragsarkeologin, museitjänsteman och som populärvetenskaplig författare.

En gammal vas i brons.
Apollo Grannus-vasen från Fycklinge, Björksta socken, Västerås kommun, romersk järnålder.
Bildupphov: Bonnevier, Helena, Historiska museet/SHM

Arrangeras i samarbete med Arkeologigruppen inom Västmanlands hembygdsförbund och Fornminnesförening.

Anmälan

Fri entré men obligatorisk anmälan med namn och telefonnummer till [email protected] Skriv 2 februari i ämnesraden.

Skype