2023-01-18

Ny utställning: Äggen är slut & Hjässan är kal

Vad gör övergångsåldern med männen och hur ser kvinnors erfarenhet av klimakteriet ut? Varför talar vi så lite om vad åldrandet gör med kroppen, kärleken, tankarna, längtan och mötet med andra människor? Västmanlands läns museum kommer under våren att visa journalisten och författaren Annica Carlsson Bergdahls tvådelade utställning om klimakteriet och övergångsåldern, Äggen är slut & Hjässan är kal.

Utställningarna är baserade på djupintervjuer med kvinnor och män i åldrarna 48–73 med fotografier av Elisabeth Ohlson (tidigare Ohlson Wallin) och texter skrivna och inlästa av Lina Ekdahl.

Äggen är slut handlar om kvinnors erfarenheter av livet och av klimakteriet. Vilka är drömmarna? Hur känns kroppen? Hur är det med lusten?

”Jag har jättesvårt att fatta att jag är 50 år och inte kommer leva för evigt. Jag håller på som om det vore ett 200 meters lopp. Jag har varit punkare och det är svårt att inte längre vara framtidens hopp.”

Hjässan är kal sätter ljuset på vad övergångsåldern gör med män. Om manlighet, åldrande, föräldraskap, prestation, sorg och kärlek.

”Om jag pratar om känslor eller om min egen utveckling tror mina gamla kompisar att jag är dum i huvudet. Har du klänning på dig också, frågar de. Jag har svårt att hitta en annan man att tala med som vän.”

– Jag gjorde projektet för att det är så tyst kring de här frågorna. För att både kvinnor och män i den mogna ålder de är i ska kunna få ta plats med hela sina jag och tala om det som är viktigt i livet. Vad vill en göra resten av sitt liv? Hur känns det i kroppen? Hur är det att åldras? Och att också få synas på innerliga och nära fotografier, långt bortom de stereotypa bilder vi vanligtvis ser. Om prestation, svaghet, sorg men också om lust, drömmar och längtan… säger Annica Carlsson Bergdahl.

Utställningen är producerad av Rot produktion i samarbete och med stöd av Västarvet och Västra Götalandsregionen.

Visas på Västmanlands läns museum under perioden 28 januari – 21 maj 2023.

Pressvisning

Torsdag 26 januari kl 10. Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås.

Vernissage

Lördag 28 januari kl 13. Annica Carlsson Bergdahl inviger och ger en introduktion till utställningen.

Annica Carlsson Bergdahl
Utställningsproducent