När då var nu – forntidens folk och fä

När inlandsisen försvann kom de första människorna till Västmanland. Först kom stenålderns jägare och samlare, sen följde många tusen år av invandring. Västmanlänningarna blev bofasta bönder. I slutet av forntiden reste vikingar ut i världen. Människor kom och gick, flyttade in och flyttade ut. Bronsålderns hällristningar och järnålderns båtar lämnade spår efter de som levde här för länge sedan.

I den här utställningen har vi försökt att ge liv åt forntidens folk. Tusentals år har gått men ändå var de precis som vi som lever idag. De skrattade och grät. De älskade och sörjde. De hade förhoppningar och drömmar. Vi vill berätta vad människor under forntiden kan ha upplevt och varit med om.

Utställningen gör nedslag i Västmanlands forntid. Från de äldsta spåren av människor för snart 7000 år sedan, fram till för 1000 år sedan när järnåldern tar slut.

Här kan du se spår efter en stenåldersboplats, känna på hällristningar från bronsåldern och prova på hur man vävde på järnåldern.

Kom in och upplev Västmanlands forntid!

När då var nu - forntidens folk och fä Foto Lasse Fredriksson

Upptäck mer!

Utkikar

I länsmuseets basutställningar När då var nu berättar vi om Västmanlands historia från forntid till millennieskifte. Där finns bland mycket annat våra så kallade ”utkikar” som visar på ställen i länet där du kan se och lära mer om länets historiska platser på riktigt. Här berättar vi om några av alla utflyktsmål som du kan besöka. Det finns många spännande fornlämningar, kulturmiljöer och byggnader att upptäcka i vårt vackra län!

Historien om Västmanland

Du har väl inte missat vår serie Historien om Västmanland som vi visar på våra sociala medier? Om du har missat det, finns de släppta avsnitten nu även här på hemsidan! Följ med på en fängslande resa genom Västmanlands historia i länsmuseets programserie Historien om Västmanland. Här får du unika inblickar när museets pedagoger tar oss med på en upplevelserik resa genom regionens fascinerande förflutna. Varje avsnitt knyts samman med SVT:s storsatsning Historien om Sverige och ger en spännande inblick i Västmanlands betydelsefulla roll i den stora berättelsen om vårt land.