När då var nu – medeltidens makt och människor

Det vi kallar medeltiden började på 1000-talet och slutade 500 år senare när Gustav Vasa blev kung. Men vad var det som förändrades när forntiden gick över till medeltid? Mycket var sig likt men människorna i Norden blev kristna och det byggdes många kyrkor. Under 500 år var Sverige ett katolskt land.Många av medeltidens kyrkor i Västmanland står kvar än idag.

I skogarna i norra Västmanland finns också spår kvar av 100-tals gruvor, hyttor och smedjor från medeltiden. Bergsmännen i Bergslagen hade lärt sig ett bättre sätt att göra järn. Det behövdes järn till både redskap och vapen. Tre nya städer anlades vid Mälaren. Till Västerås, Arboga och Köping kom järnet från Bergslagen. Från städernas hamnar fraktades järnet ut i världen.

Under medeltiden skaffade sig kungen och kyrkan större makt. Större områden slogs ihop under en kung. Det blev början på det vi idag kallar Sverige. Men för de allra flesta västmanlänningar handlade det dagliga livet inte om kungens makt. Det bestod av hårt arbete, oro för barnen och sjukdomar. Men också om vila, fester och drömmar om kärlek.

Gå in i utställningen och besök hyttan djupt inne skogen. Hör röster och känn dofter från en medeltida stad. Upplev färgprakten i kyrkan. Känn på riddarens svärd. Livet var väldigt annorlunda på medeltiden. Men människor var ändå lika oss på många sätt.

Välkommen in i den myllrande medeltiden!

När då var nu - medeltidens makt och människor Foto Lasse Fredriksson

Upptäck mer!

Utkikar

I länsmuseets basutställningar När då var nu berättar vi om Västmanlands historia från forntid till millennieskifte. Där finns bland mycket annat våra så kallade ”utkikar” som visar på ställen i länet där du kan se och lära mer om länets historiska platser på riktigt. Här berättar vi om några av alla utflyktsmål som du kan besöka. Det finns många spännande fornlämningar, kulturmiljöer och byggnader att upptäcka i vårt vackra län!

Historien om Västmanland

Du har väl inte missat vår serie Historien om Västmanland som vi visar på våra sociala medier? Om du har missat det, finns de släppta avsnitten nu även här på hemsidan! Följ med på en fängslande resa genom Västmanlands historia i länsmuseets programserie Historien om Västmanland. Här får du unika inblickar när museets pedagoger tar oss med på en upplevelserik resa genom regionens fascinerande förflutna. Varje avsnitt knyts samman med SVT:s storsatsning Historien om Sverige och ger en spännande inblick i Västmanlands betydelsefulla roll i den stora berättelsen om vårt land.